torsdag 31 januari 2013

Prov på klyv- och plattsöm

Äntligen har jag då lyckats bli klar med ytterligare ett prov. Den här gången hamnade 2 olika stygn på samma lapp.
Har sytt klyvsöm på 2 olika sätt. De gröna stjälkarna (9) är split stitch, där man går upp med nålen genom tråden. Linjerna utanför "kronbladen" (10) är split back stitch, där man sticker ner nålen genom stygnet.
Utseendet påminner om kedjestygn. Och eftersom jag tycker att kedjestygn är så mycker roligare att sy än dessa, så blir det nog inte mer klyvsöm här. Men man ska aldrig säga aldrig......

Kron-och de gröna bladen är olika typer av plattsöm. 1 flätad plattsöm, 2 schattersöm, 3 encrouching satin stitch, 4 brick stitch, 5 kryssad plattsöm, 6 Anundsjösöm, 7 fylld plattsöm (padded satin stitch), 8 enkelsidig plattsöm el Delsbosöm som den också kallas.
Det blir en liten blandning av språken i benämningarna eftersom jag inte lyckats hitta svenska namn på alla. Någon annan som har svenska namn på dem, berätta gärna!

3 kommentarer:

Gudrun sa...

Ditt " prov" är så vackert,ett textilt smycke.Det var smak på många stygn och det blev så dekorativt.
Kram Gudrun

annicka sa...

ja det var många stygn på samma yta. Så otroligt livfullt det blev. Jag håller med dig om splitstitch- kedjestygn är roligare! Tänk jag har inte lyckats få färdig min plattsöm ännu...inget kul stygn...men i din tappning så är det lyckat!

Karin sa...

Jag tycker också att ditt prov är livfullt! Förresten håller jag med dig om att kedjestygn är väldigt lika klyvsömmen, men ack så mycket roligare att sy.