söndag 12 januari 2014

Bakgrund

God fortsättning på det nya året!
kanske t.o.m broderiåret?
 
Bakgrundstyget till ett broderi kan ju vara på många olika sätt.
Många gånger kanske vi använder en ljust enfärgat linneväv
 
 
Jag har sedan några år färgat mitt eget tyg på en mängd olika sätt och broderar gärna på det.
Inspirationen kom från den här boken  
Ibland gör jag bort mig då det färgade tyget är för stumt o tjockt att brodera på men för det mesta fungerar det finfint.
 
 
 
Jag använder ofta dessa små färgflaskor

de räcker bra för att ge en färgdusch till ett litet tygstycke
och stämplar med de föremål som kommer i min väg
ex en citron
eller trådrullar

Panduros tygfärger är också bra.
 En favorit är Lefranc & Bourgeois tygfärger.
De är färgrika, täckande, dryga och kan blandas hur som helst till nya spännande kulörer .




1 kommentar:

Karin sa...

Ja, i år blir det kanske ett broderiår! Förra året försvann i skrivandets tecken, men nu - med näsan över ytan igen - finns både tid, lust och inspiration för alla tänkbara kreativa projekt. Kanske man skulle prova på att måla på tyg!?